Soutěž pro středoškolské studenty
Katedra financí a účetnictví každoročně pořádá celostátní soutěž pro studenty středních škol s tématikou finanční gramotnosti. Cílem soutěže je nejen propagovat katedru financí a účetnictví a rozšířit povědomí o možnosti studia na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné, ale především dát středoškolákům příležitost zamyslet se nad problematikou řízení osobních financí a finanční gramotnosti a získat za své názory nadstandardní odměnu. Každý rok je úkolem studentů napsat odbornou esej na aktuální téma. První dva ročníky byly pořádány ve spolupráci s Magistrátem města Karviná. V roce 2011 se partnerem soutěže stala Česká národní banka a Moravskoslezský kraj. Od roku 2015 je kromě pokračující spolupráce s Českou národní bankou partnerem soutěže opět statutární město Karviná.
Soutěž pro studenty středních škol 2023
Napište esej na téma:
Kryptoměny - seriózní platební nástroj nebo nejzábavnější způsob jak přijít o peníze?
Forma eseje
Volný útvar odborného zaměření, maximálně 4 strany (A4, Times New Roman, 12p., řádkování 1,5). Odevzdání ve formátu MS Word, nebo Adobe pdf.
Odevzdání eseje
E-mailem na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. v období 6. 2. – 17. 3. 2023. Na první straně eseje je nutné uvést kontaktní údaje: jméno a příjmení, e-mail, telefon, název a adresu studované střední školy, ročník studia. Autor soutěžní práce je povinen ve své práci uvést veškeré informační zdroje, ze kterých čerpal. Soutěžní práce může mít pouze jednoho autora.
Hodnocení eseje
1. Odborná porota složená z členů katedry financí a účetnictví Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné, pracovníků České národní banky a statutárního města Karviná vybere 10 nejlepších prací.
2. Každý člen poroty na základě subjektivního hodnocení odbornosti a literární úrovně stanoví pořadí prací.
3. Vypočte se průměrné pořadí pro každou práci a sestaví se výsledné pořadí. Při rovnosti průměrného pořadí rozhoduje, které práci bylo častěji přiřazeno lepší pořadí.
4.Organizátoři si vyhrazují právo neudělit některou z cen, pokud eseje nebudou mít patřičnou odbornou úroveň.
Ceny
1. místo | 15.000 Kč |
2. místo | 10.000 Kč |
3. místo | 5.000 Kč |
Hlavní termíny
6. 2. 2023 | Zahájení soutěže, možnost začít zasílat soutěžní práce |
17. 3. 2023 | Ukončení soutěže, konec přijímání soutěžních prací |
7. 4. 2023 | Vyhodnocení soutěže |
11. 4. - 28. 4. 2023 | Slavnostní vyhlášení vítězů, předání cen |
Autorská práva
Zasláním soutěžní práce autor uděluje pořadatelům soutěže právo na zveřejnění práce nebo její části na webových stránkách http://fiu.cms.opf.slu.cz/ a http://www.cnb.cz/ , a to včetně jména autora a názvu studované školy. Pořadatelé soutěže mají právo zveřejnit jméno autora a název studované školy všech oceněných prací a právo zveřejnit fotografie či jiné audiovizuální záznamy pořízené při předávání cen autorům oceněných prací.
Přehled vítězných esejí :
2023 - Kryptoměny - seriózní platební nástroj nebo nejzábavnější způsob jak přijít o peníze?
1. místo: Martin Kylar (Obchodní akademie Praha 10) |
2. místo: Natálie Krédlová (Gymnázium Chotěboř) |
3. místo: Vojtěch Mikeš (Obchodní akademie Ostrava-Poruba) |
Přehled vítězných esejí z předešlých ročníků:
2022 - Čím se bude platit za 30 let?
1. místo: Lukáš Marhoul (Obchodní akademie Bubeneč) |
2. místo: Vojtěch Mikeš (Obchodní akademie Ostrava - Poruba) |
3. místo: Jana Koželuhová (Obchodní akademie Bubeneč) 3. místo: Ondřej Hylena (Gymnázium Česká Třebová) |
2021 - Jak se mohou domácnosti finančně připravit na krizi?
1. místo: Ondřej Hylena (Gymnázium v České Třebové) |
2. místo: Alex Poláková (Obchodní akademie v Holešovicích) |
3. místo: Michaela Siudová (Gymnázium Hladnov v Ostravě) |
2020 - Budu v důchodu ještě používat peníze v hotovosti?
1. místo: Adam Blaha (Gymnázium Uherské Hradiště) |
2. místo: Aleš Bacul (Masarykova obchodní akademie) |
3. místo: Adéla Drabová (Soukromá střední škola podnikatelská, s.r.o. , Opava) |
2019 - 100 LET ČESKÉ KORUNY: Kolik let ještě korunu čeká a jaká budou?
1. místo: Milan Šimek (Gymnázium a Jazyková škola ve Zlíně) |
2. místo: Jakub Zima (Gymnázium v Broumově) |
3. místo: Matěj Fiala (Střední škola technických oborů v Havířově - Šumbarku) |
2018 - Kryptoměny a finanční gramotnost: Jak to jde dohromady
1. místo: Jakub Zima (Gymnázium v Broumově) |
2. místo: Linda Furmánková (Hotelová škola Vincence Priessnitze a Obchodní akademie v Jeseníku) |
3. místo: Pavel Cieslar (Třinecká obchodní akademie v Třinci) |
2017 - Jak může stát podpořit finanční gramotnost obyvatel?
1. místo: Pavel Linzer (Gymnázium Hladnov a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Ostrava, Hladnovská 35, Ostrava) |
2. místo: Michaela Kaczmarková (Obchodní akademie a Vyšší odborná škola socální, Karasova 16, Ostrava - Mariánske Hory) |
3. místo: Oleh Telychka (Masarykova Obchodní akademie v Jičíně, 17. Listopadu 220, Jičín) |
2016 - Je finanční gramotnost předpokladem nebo výsledkem bohatství?
1. místo: Oleh Telychka (Masarykova Obchodní akademie v Jičíně, 17. Listopadu 220, Jičín) |
2. místo: Pavel Linzer (Gymnázium Hladnov a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Ostrava, Hladnovská 35, Ostrava) |
3. místo: Jiří Pastrňák (Obchodní akademie Bubeneč, Krupkovo náměstí 4, Praha 6) |
2015 - Jak finančně (ne)gramotné je Česko?
1. místo: Klára Kolomazníková (Gymnázium, Čajkovského 9, Olomouc) |
2. místo: Jiří Pastrňák (Obchodní akademie, Krupkovo náměstí 4, Praha 6) |
3. místo: Martina Tvrzová (Gymnázium Jihlava, Jana Masaryka 1, Jihlava) |
2014 - Jak se ČNB stará o českou korunu
1. místo: Denis Kupr (Českoslovanská akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše, Praha) |
2. místo: Jakub Eliáš (Obchodní akademie, Krupkovo náměstí 4, Praha 6) |
3. místo: Nicola Lužíková (Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Šumperk) |
2013 - Jak by se měla chovat finančně gramotná rodina
1. místo: Jiří Jirásek (SOŠ Net Office Orlová-Lutyně) |
2. místo: Jiří Křenek (SOŠ Net Office Orlová-Lutyně) |
3. místo: Denis Kupr (Českoslovanská akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše Praha) |
2012 - Spořit nebo utrácet - co je lepší?
1. místo: Patrik Borýsek (Gymnázium J. A. Komenského Uherský Brod) |
2. místo: Jakub Smolka (Gymnázium Havířov - Město) |
3. místo: Michael Hanuš (Integrovaná střední škola technická a ekonomická Sokolov) |
2011 - Dobře se zadlužit je umění
1. místo: Jiří Sulek (Obchodní a bankovní akademie Havířov) |
2.-3. místo: Jiří Jirásek (SOŠ NET OFFICE Orlová-Lutyně) |
2.-3. místo: Eliška Kratochvílová (Obchodní akademie ve Svitavách) |
2010 - Co a jak vyučovat v novém předmětu na základních a středních školách “Finanční gramotnost”
1. místo: Petr Jirásek (SOŠ NET OFFICE Orlová-Lutyně) |
2. místo: Martin Lepka (Gymnázium Karviná) |
3. místo: Martin Kopřiva (Gymnázium Vítkov) |
2009 - Jak budeme platit v roce 2050?
1. místo: Petr Jirásek (SOŠ NET OFFICE Orlová-Lutyně) |
2. místo: Jan Hnízdil (Smíchovská střední průmyslová škola Praha) |
3. místo: Andrea Jarošová (Gymnázium Matyáše Lercha Brno) |